Salut,
Ai folosit vreodată Gov.ro ca să găsești informații despre taxe, vot, beneficii sociale sau orice alt serviciu public? În această ediție pornim de la modelul britanic GOV.UK și analizăm cum ar putea arăta și în România o platformă unică de servicii publice centrată cu adevărat pe nevoile cetățeanului și nu pe instituții.
Conținut

Ce ar însemna implementarea modelului GOV.UK în România pentru relația dintre stat și cetățean
Roland Kristo și Alexandru Dănescu, cercetători asociați
Cu toții suntem nevoiți de-a lungul vieții să interacționăm cu statul. Fie că trebuie să ne reînnoim permisul de conducere, să declarăm impozite pentru afacerea noastră sau să ne înscriem copilul la școală. Felul în care decurg aceste interacțiuni ne poate influența nu doar satisfacția personală și percepția asupra statului, ci ne poate împiedica din realizarea propriului potențial și căutarea fericirii – în spiritul faimoasei formule din Declarația de Independență a Statelor Unite: „Life, Liberty and the pursuit of Happiness”. O relație proastă cetățean-stat înseamnă mai mult timp petrecut la coada unui ghișeu sau întocmind un dosar cu șină și mai puțin timp pentru proiectele profesionale și personale sau pentru cei apropiați.
Cum putem atunci să regândim aceste interacțiuni și ce beneficii concrete pot aduce ele? În opinia noastră, de analiști asociați Centrului pentru Democrație și Bună Guvernare (CDBG), digitalizarea serviciilor publice este primul și cel mai important pas. Fie că ne referim la acest proces ca „e-guvernare” sau „guvernare digitală”, ce contează este impactul real asupra cetățenilor. De aici și deviza „servicii centrate pe cetățean”.
În continuare vom trece în revistă cele mai importante beneficii ale digitalizării serviciilor publice și pașii pe care îi putem urma pentru a implementa sisteme digitale care nu doar că sunt moderne, ci permit comunicarea transparentă și în limbaj accesibil cu cetățenii României. După cum vom arăta, Marea Britanie ne oferă un exemplu de bune practici de urmat ce pot fi implementate aproape imediat.
Beneficiile digitalizării centrate pe cetățean
Digitalizarea poate îmbunătăți modul în care cetățenii percep serviciile publice în ansamblu. La rândul ei, această schimbare de percepție contribuie la creșterea încrederii în guvern, iar Guvernului României i-ar prinde bine mai multă încredere, dat fiind faptul că în momentul de față doar 20,4% dintre români au multă și foarte multă încredere în această instituție. Mai multe state, inclusiv Australia și Irlanda, monitorizează periodic nivelul de satisfacție al cetățenilor față de serviciile publice, iar experiența lor arată că digitalizarea centrată pe nevoile beneficiarului a condus la o creștere vizibilă a acestei satisfacții.
În spatele acestor percepții se află numeroase beneficii concrete:
Digitalizarea reduce timpul pierdut în interacțiunile cu statul, ceea ce este în sine valoros. Mai puțină birocrație înseamnă de cele mai multe ori mai puține griji, ceea ce contează atât în momente fericite, precum nașterea unui copil, cât și în situații dificile, când ultimul lucru dorit este un drum la ghișeu. Dincolo de beneficiile psihologice, există și avantaje economice și administrative. Un raport al OECD evidențiază că digitalizarea guvernării crește bunăstarea cetățenilor prin cinci direcții majore: facilitează accesul echitabil la servicii și reduce inegalitățile, consolidează încrederea și sentimentul de siguranță în raport cu instituțiile, sporește participarea civică și capacitatea de autodeterminare, asigură protecția și securitatea interacțiunilor digitale și crește eficiența serviciilor publice, reducând birocrația și stresul administrativ; toate acestea se traduc în câștiguri materiale, sociale, emoționale și instituționale.
Economiile de timp pot eficientiza administrația publică. O parte din timpul recuperat cu proceduri birocratice poate fi reinvestit în administrarea efectivă a serviciilor publice. Când medicul de familie are mai puține acte de completat, are mai mult timp să trateze pacienți. Reducerea nevoilor administrative poate, de asemenea, să ducă la concentrarea resurselor umane în arii direct relevante pentru cetățean.
Economiile de timp pot susține creșterea economică. Afacerile pierd anual zeci de ore cu proceduri administrative. Un raport despre birocrația germană, un exemplu clasic de hârțogăraie și arhaism, arată că Germania ar obține o creștere economică de 2,7% într-un singur an dacă și-ar aduce serviciile publice digitale la nivelul Danemarcei. Deși astfel de cifre trebuie interpretate cu grijă, pentru că se bazează pe modele statistice ce vin cu diverse asumpții, ele ne oferă speranță în contextul actual de stagnare și austeritate.
Interacțiunea facilă cu statul poate duce la o mai bună colectare a impozitelor. Simplificarea modului în care persoanele fizice și juridice își raportează actele contabile poate reduce evaziunea fiscală și facilita monitorizarea de către autoritățile competente. După cum ne spune un raport al Fondului Monetar Internațional, digitalizarea poate crește veniturile fiscale cu aproximativ 1,6% din PIB.
Digitalizarea poate reduce corupția. În sisteme slab digitalizate, în care persoanele fizice și juridice se plimbă de la ghișeu la ghișeu și în care reprezentații statului verifică documente disponibile doar fizic, oferirea și solicitarea mitei este ușoară pentru funcționar și tentantă pentru contribuabil. Un studiu publicat în 2024 arată că digitalizarea poate reduce semnificativ și corupția, și percepția corupției, mai ales atunci când este însoțită de reforme care întăresc democrația și statul de drept.
Mai e mult de mers... dar avem potențial enorm!
Sondajele arată că puțini cetățeni români folosesc sau se declară mulțumiți de serviciile digitale ale statului. O explicație este lipsa de coerență și integrare a sistemelor administrative. Totuși, în ultimii ani s-au făcut pași importanți spre simplificare prin centralizare. Printre aceste eforturi se numără două inițiative recente:
Ghișeul.ro reprezintă un pas important în accesarea digitală a serviciilor publice. În prezent, peste 1.600 de autorități naționale și locale își oferă serviciile de plată prin Ghișeul.ro, cele mai importante fiind ANAF, MAI și majoritatea autorităților locale. Numărul utilizatorilor a crescut în mod semnificativ în ultimii ani: în 2011 platforma avea 20.000 de utilizatori unici, iar în 2021 numărul depășise 870.000. În 2025, când românii au beneficiat de o reducere de 10% la plata integrală a impozitelor, numărul total al utilizatorilor a ajuns la 2,68 milioane.
Punctul de Contact Unic Electronic (PCUE) pune la dispoziție o varietate de servicii, cu rolul principal de a facilita depunerea de documente către diferite autorități. De exemplu, prin PCUE, persoanele fizice pot depune cereri de acordare a indemnizației de creștere a copilului și pot solicita certificat fiscal de la autoritatea locală aferentă. Persoanele juridice pot depune cerere de autorizare pentru racordarea la gaze naturale și pot solicita diverse autorizații tehnice de la instituții abilitatea. Chiar dacă nu există date clare privind numărul actual de utilizatori, platforma a contribuit, fără îndoială, la reducerea barierelor birocratice întâmpinate de mulți cetățeni.
Din păcate însă, ambele platforme au numeroase carențe:
Lipsa de integrare a platformelor publice. Punctul de Contact Unic Electronic nu poate fi cu adevărat unic cât timp există și Ghișeul.ro, iar multe servicii (precum eliberarea permisului de conducere sau înregistrarea unei afaceri) nu sunt disponibile pe niciuna dintre ele. Mai grav, continuă să fie lansate proiecte paralele de tip „platformă unică”. De pildă, în august, Agenția de Plăți și Intervenții pentru Agricultură (APIA) a semnat un contract de finanțare pentru un „portal unic al fermierilor solicitanți ai sprijinului în agricultură”, deși nu este clar de ce o astfel de soluție nu a fost dezvoltată direct prin PCUE.
Centrarea pe instituții, nu pe servicii. Adresa PCUE este inutil de complicată (edirect.e-guvernare.ro), iar ghidurile, atunci când există, sunt strict tehnice. Nu este suficient să explici cum se folosește o pagină (asta ar trebui să fie intuitiv din interfață), ci mai degrabă de ce merită folosită. În continuare, instituțiile apar în prim-plan, nu serviciile oferite. Pentru cetățean nu contează care minister sau autoritate colectează o taxă, ci funcția pe care acea taxă o are, fie ea locală sau națională. În plus, suprapunerea funcțiilor între ghișeul.ro și PCUE arată cât de puțin integrat este sistemul. Din fericire însă, experiența altor țări ne arată că aceste probleme nu sunt insurmontabile.
Rețeta digitalizării à l’anglaise
La începutul anilor 2000, Regatul Unit a trecut de la 1.000 de site-uri răsfirate la o platformă unică de servicii publice, construită în jurul nevoilor cetățenilor: GOV.UK. Astăzi, site-ul principal al guvernului britanic este cu adevărat prietenos cu utilizatorii: pagina de start oferă o bară de căutare simplă, plasată central, alături de link-uri către cele mai importante servicii publice.


Pagina principală GOV.UK. Accesată la 19 august 2025
Prezentăm modelul britanic nu doar pentru că a fost urmat de multe alte țări, ci și pentru că platforma funcționează pe un cod open source, disponibil gratuit. Orice guvern, inclusiv cel român, îl poate copia și adapta cu ușurință la propriile nevoi. În acest sens, propunem „rețeta” britanică prin care România poate construi un sistem digital cu adevărat centrat pe nevoile beneficiarului.
Pasul 1. Preluăm modelul GOV.UK și adaptăm la România
Noul Gov.ro va funcționa inițial prin adunarea tuturor serviciilor cu care ar putea să interacționeze contribuabilul într-un singur loc, pornind de la codul GOV.UK. Recomandăm regândirea paginii Gov.ro și transformarea ei în platforma unică dedicată cetățenilor și nu politicienilor. În prezent, Gov.ro reprezintă o pagină de marketing politic. Deși considerăm că informarea publicului și în special a jurnaliștilor cu privire la activitatea guvernului este importantă, ea nu ar trebui să fie funcția principală a paginii web a guvernului. Recentrarea site-ului asupra nevoilor cetățeanului poate duce la o mai bună satisfacție față de serviciile publice.


Pagina principală Gov.ro. Accesată la 19 august 2025
În acest sens, Gov.ro ar trebui să integreze funcțiile celor mai importante platforme existente, precum Ghișeul.ro și Punctul de Contact Unic. În prezent, un tânăr care vrea să plătească pentru prima dată impozite nu găsește pe site-ul guvernului nicio informație utilă sau trimitere către aceste servicii! Mai mult, nici funcția de căutare a Gov.ro nu oferă acces la platformele relevante, ci returnează doar comunicate și conferințe de presă vechi.
Pasul 2. O singură platformă unică [sic]
Odată ce funcțiile Ghișeul.ro și ale Punctului de Contact Unic vor fi integrate la nivel de site, ele ar trebui să funcționeze pe baza unei autentificări unice. În acest sens, cartea electronică de identitate trebuie implementată complet, prin oferirea accesului efectiv tuturor instituțiilor abilitate, pentru a asigura o autentificare ușoară și sigură. În prezent, mai multe persoane au raportat probleme cu citirea cardului ori demonstrarea domiciliului. Mai multe instituții, precum Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), încă necesită prezența fizică la ghișeu pentru crearea de conturi online, deși cartea de identitate electronică ar putea oferi o alternativă integral digitală. Totuși, atâta timp cât există persoane fără acest tip de document, trebuie să existe alternative. Autentificarea prin card bancar, după modelul Ghișeul.ro, oferă într-adevăr o soluție facilă. Platforma ROeID oferă, de asemenea, o nouă modalitate de autentificare, dar ea trebuie îmbunătățită și integrată direct în diversele platforme.
Interoperabilitatea completă între instituțiile statului va fi o condiție necesară a acestor integrări. Instituțiile statului trebuie să transmită informațiile relevante altor instituții în mod sigur și automat, adică nu prin atașamente de email. Dincolo de probleme tehnice, siguranța trebuie să rămână o prioritate pentru noile platforme. Există riscul furtului de identitate, respectiv a pierderii de date personale. Aceste riscuri devin cu atât mai mari cu cât datele utilizatorului din diverse instituții sunt integrate într-un spațiu unic. Instituțiile competente, precum STS și SRI, au responsabilitatea de a limita pe cât posibil aceste riscuri.
Pasul 3. Inovare prin elementul uman
Totuși, după cum s-a mai discutat și în edițiile anterioare ale newsletter-ului, ceea ce lipsește adesea din sistemele digitale românești nu este neapărat elementul tehnic, ci cel uman. Centrarea pe nevoile cetățeanului necesită un design uman al site-ului, disponibil nu doar pe desktop, ci și pe telefon. Limbajul trebuie să fie simplu și ușor de înțeles, fără „legaleză”, și să fie disponibil în format vizual și auditiv și în limbile minorităților naționale. Formularele ar trebui să se adapteze la răspunsurile contribuabilului și să indice clar documentele necesare – ideal, chiar să le furnizeze automat.
Pentru a înțelege mai bine ce servicii vor cetățenii și cum vor aceștia să aibă acces la ele, guvernul trebuie să implementeze metode de cercetare utilizate atât în sectorul privat, cât și în cel academic. Folosirea de versiuni Beta, disponibile utilizatorilor avansați, oferă opțiunea de testare A/B – adică evaluarea, cu date, a tuturor schimbărilor de formă și conținut. În mediul privat, aproape orice decizie, de la felul în care este formulată o frază, până la culoarea și fontul în care e scrisă, se bazează pe date ce privesc numărul și satisfacția utilizatorilor.
Sondajele și studiile calitative, precum interviuri și focus-grupuri cu utilizatori, trebuie de asemenea să fie folosite pentru a înțelege mai bine cum interpretează utilizatorii programele digitale. Centrarea pe experiența utilizatorului nu ar trebui să urmeze doar modele internaționale de bune practici, ci să țină cont și de obiceiurile și particularitățile locale.
Pasul 4. Inovare prin Modele de Inteligență Artificială
În final, considerăm că România are potențialul de a depăși modelele prezentului. Instrumente precum inteligența artificială pot fi utilizate cu ușurință pentru a sprijini cetățenii în interacțiunea cu statul. Dacă un design adaptat pentru ecranul telefonului sau o funcție de căutare păreau în trecut inovații, astăzi ele sunt deja depășite de AI. Deși aceste modele de AI au un potențial tehnic uriaș, guvernul trebuie să investească în soluții sigure, de preferat open-source, care să protejeze confidențialitatea datelor.
O recomandare ușor de implementat este folosirea de răspunsuri standard ale inteligenței artificiale în cadrul platformei Gov.ro. Într-un asemenea sistem, IA analizează textul introdus liber de utilizator și identifică serviciile pe care acesta intenționează să le acceseze. Printr-un set de interacțiuni constante, utilizatorul este ghidat către formularul personalizat final și ajutat în completarea sa.
Cum arată un serviciu public digitalizat
Acum că am înțeles teoria, hai să vedem cum arată digitalizarea serviciilor publice în practică. Ne întoarcem la ecosistemul GOV.UK din Regatul Unit, care găzduiește peste 7.000 de servicii online, de la aplicat pentru ajutor social la înscrierea pentru examenul auto sau verificarea registrului firmelor.
Pe lângă digitalizarea interacțiunilor clasice cu statul (plata taxelor, demararea procesului de obținere a actelor personale sau a drepturilor sociale etc.), guvernul britanic mai pune la dispoziție rezidenților și platforme de verificare a informațiilor de interes public. De exemplu, prin GOV.UK poți verifica istoricul ITP al unei mașini sau chiar o estimare a valorii pensiei de stat la momentul pensionării.
Mai jos prezentăm două exemple de eficientizare a serviciilor publice din Regatul Unit, de care am avea nevoie și în România. La baza acestei selecții au stat, pe de o parte, domeniile pe care românii le consideră cel mai slab digitalizate și, pe de altă parte, identificarea celor mai populare servicii GOV.UK.
I. Obținerea drepturilor sociale
Începem cu cel mai popular serviciu public al GOV.UK: Universal Credit. Acesta oferă sprijin financiar pentru populația activă cu venituri reduse. De aici putem deduce deja un avantaj semnificativ față de sistemul social românesc – un singur serviciu social, un singur dosar și o singură plată lunară pentru șomaj, alocație, completarea veniturilor sau ajutorul de locuință.
Să presupunem că suntem o persoană interesată. O simplă căutare a „universal credit” pe internet ne aduce pe site-ul guvernului britanic, unde întregul program este rezumat în 10 capitole. Aceste capitole sunt gândite din perspectiva beneficiarului și nu a birocratului, motiv pentru care ni se oferă variante precum „Cum să aplici” sau „Cum se face plata” în loc de trimiteri către legi și proceduri administrative greoaie.

Pagina principală a serviciului Universal Credit. Sursa: GOV.UK
La capitolul „Cum îți afectează salariul plata beneficiilor”, guvernul britanic ne redirecționează chiar către 3 calculatoare independente și gratuite, dezvoltate de ONG-uri sau antreprenori sociali. Iată așadar un exemplu de colaborare între stat și mediul privat. Nu este necesar ca statul să construiască totul de la zero, însă este esențial să dezvoltăm și în România astfel de punți, în care statul stabilește direcția și oferă sectorului privat oportunitatea de a furniza soluții concrete.
Odată ce ne stabilim eligibilitatea și adunăm documentele necesare, putem începe aplicația pentru Universal Credit. Ne facem un cont pe același site, unde ne setăm un nume de utilizator, o parolă și două întrebări de securitate. Apoi, ni se solicită o adresă de mail și un număr de telefon care sunt verificate, urmate de adresa la care locuim.
După ce ne-am făcut cont, avem de completat 10 secțiuni legate de naționalitate, locuință, salariu și alte surse de venit, educație, sănătate și declararea persoanelor avute în grijă. Toate secțiunile vin cu întrebări de sortare, explicații și câmpuri de completare interactive. De exemplu, doar prin câteva întrebări despre statutul meu profesional, nivelul de salarizare, detaliile contului bancar și declararea altor surse de venit, statul britanic poate stabili dacă și cât ajutor social ar trebui să primesc.

Formularul de aplicație pentru Universal Credit. Sursa: GOV.UK
După ce răspund la toate întrebările, mi se cere să încarc documentele relevante și să-mi verific identitatea. La final, sunt invitat să-mi programez un interviu la cel mai apropiat birou pentru ocuparea forței de muncă. După finalizarea acestui interviu, durează cam 5 săptămâni până când mi-ar intra primul ajutor social în cont, dacă sunt declarat eligibil.
Pentru persoanele care nu pot completa aplicația online, guvernul britanic pune la dispoziție sprijin telefonic și în persoană prin Citizens Advice, un ONG național finanțat chiar de Departamentul pentru Muncă și Pensii, care gestionează și Universal Credit. De asemenea, verificarea documentelor și a identității se poate face și la biroul pentru ocuparea forței de muncă.
II. Înscrierea în registrul electoral
Continuăm cu un alt serviciu important în ambele țări: dreptul la vot și înscrierea în registrul electoral. Regatul Unit este un caz aparte în Europa, deoarece până în 2023 alegătorii puteau vota fără să prezinte vreun act de identitate la secția de vot. Acest fenomen se explică prin faptul că britanicii nu au un „buletin” național, aspect ancorat în secole de tradiție liberală și neîncredere față de intervenția statului în viața privată a cetățeanului.
Până în 2023, identificarea alegătorilor s-a bazat doar pe confirmarea verbală a numelui și adresei din registrul electoral. Mai mult, munca birourilor electorale britanice încă se desfășoară cu foaia și pixul, deci ceea ce au pus la punct AEP și STS în România este la ani lumină distanță, de această dată în favoarea noastră.
Totuși, avem de învățat de la britanici în ceea ce privește înscrierea în registrul electoral. În România, dreptul la vot pentru alegerile locale și parlamentare este condiționat de adresa din buletin, fie ea de domiciliu sau de reședință, un cadru deosebit de rigid care este, în sine, o moștenire a administrației comuniste. Schimbarea acestei adresei de domiciliu și declararea reședinței necesită timp și deplasarea la evidența populației, de cele mai multe ori uneori chiar împreună cu proprietarul, dacă nu deții locuința în care trăiești. Totodată, se anunță noi măsuri în această privință: din 2023, legea prevede că înscrierea reședinței se realizează în format electronic pentru cartea electronică de identitate, iar faptul că domiciliul nu este tipărit pe cărțile electronice de identitate implică și faptul că, în momentul schimbării domiciliului, nu mai este necesar să schimbăm și faimosul plastic. Între timp, vechile cerințe pentru schimbarea domiciliului persistă.
Până anul trecut, era destul de greu să estimăm efectul acestei rigidități birocratice asupra prezenței la vot. Însă organizarea localelor și europarlamentarelor în aceeași zi ne-a arătat că, la o prezență la urne de 50%, aproape 200.000 de voturi se pierd din cauza condiționării dreptului la vot de adresa din buletin. Mai mult, această diferență de prezență se înregistrează preponderent în rândul tinerilor și a populației urbane, care ajung să piardă chiar și 6-7% din prezență. Cauza: procedurile administrative greoaie nu țin pasul cu stilul de viață dinamic al tinerilor și locuitorilor din mediul urban, care nu-și schimbă buletinul sau viza de flotant la fiecare mutare.
Soluția ar fi un sistem ca cel din Regatul Unit, unde înscrierea în registrul electoral se poate face 100% online. Formularul se completează în 5 minute cu datele personale și este trimis administrației locale corespondente noii adrese, care te poate contacta pe mail sau telefonic pentru detalii. Merită menționat că și în România există, din 2016, un sistem de înscriere online în registrul electoral, dar doar pentru românii din diaspora. Numărul acestor cereri pentru alegerile prezidențiale din 2025 a fost deosebit de mic, ceea ce poate sugera că această măsură, de altfel binevenită, ar trebui dublată de o comunicare eficientă pentru ca cetățenii să știe că o pot folosi.
Pentru alegerile generale din Regatul Unit din 4 iulie 2024, aproape 3 milioane de persoane s-au înscris în registrul electoral prin serviciul GOV.UK de când scrutinul a fost anunțat (22 mai) până la termenul limită (18 iunie). Aceste milioane reprezintă persoane care s-au înscris pentru prima dată (ex.: persoane de 18 ani) sau care și-au schimbat recent adresa, dintr-un total de ~48 de milioane de persoane cu drept de vot.
Dacă ne uităm la distribuția acestor înscrieri în registrul electoral în funcție de vârstă, observăm din nou de ce e important să ușurăm procesul de schimbare a adresei în registrul electoral. Tinerii sub 35 de ani reprezintă peste 1,6 milioane de cetățeni și 56,7% din totalul înscrierilor.

Evoluția în timp și distribuția pe vârste a înregistrărilor în registrul electoral britanic înainte de alegerile generale din 4 iulie 2024. Sursa: GOV.UK
Din punctul nostru de vedere, concluzia e simplă. Dacă ne dorim cetățeni mai implicați, de la vot la plata taxelor, atunci trebuie să dezvoltăm servicii publice centrate pe nevoile acestora. Dacă vrem ca relația cetățean-stat să funcționeze mai bine, trebuie să mergem cu serviciile publice acolo unde cetățenilor le este cel mai ușor să interacționeze. Digitalizarea este șansa României de a transforma birocrația într-un serviciu simplu și util. Modelele există, e timpul să le adaptăm și să le punem în practică.
Grafice și cifre
Rapoarte și studii
Tok2Grok
Grok: Haha, Gov.ro e ca un ghișeu digital – te ajută, dar parcă îți dă uneori dureri de cap! Site-ul Guvernului e funcțional, dar nu prea e o vitrină strălucită a României. E ca aeroportul Otopeni înainte de renovarea așteptată: îți găsești bagajele, dar senzația e că nu te simți chiar „acasă”. Centrat pe cetățean? Mai degrabă pe PR si comunicare seacă – informații multe, dar haotice, cu un design care țipă „2005” și o structură care te face să cauți busola.
Ce mesaj transmite? Că administrația e încă prinsă în trecut, nu în 2025. Homepage-ul e plin de comunicate și legi, dar cetățeanul obișnuit se pierde în jargon. Ca să dea un semnal de reset, ca al lui Bolojan cu reformele, echipa de comunicare ar putea:
Simplifica designul: un meniu clar, cu butoane mari pentru nevoile cetățenilor „Plătește taxe”, „Înființează firmă”, „Sesizează probleme”.
Pune cetățeanul în centru: o secțiune „Ce vrei să faci?” cu ghiduri simple („Cum îmi fac firmă rapid”).
Adăuga interactivitate: un chat live sau un asistent virtual care să te ghideze, nu să te trimită la alte site-uri în care să te pierzi.
Arăta progresul: o pagină cu proiecte, gen PNRR, și mai ales rezultate concrete, ca să simți că se mișcă ceva.
Site-ul ar trebui să fie o oglindă a schimbării, dar acum e mai degrabă un tablou prăfuit. E clar, un refresh digital nu strică! Ție ce ți-ar plăcea să vezi pe Gov.ro?
Știri și noutăți din zona digitalizării
Timișoara va investi 8,3 milioane euro în dezvoltarea unei platforme integrate de mobilitate urbană. Consilierul pentru digitalizare al primarului susține că licitația a fost lansată, iar platforma ar urma să pună la dispoziție funcționalități precum planificarea rutelor, tarifare dinamică, e-ticketing, publicitate şi informare în timp real. (Ziarul Financiar)
Chioșcurile STB (Societatea de Transport București) care permiteau călătorilor să achiziționeze bilete nu vor mai funcționa începând din 2026, rolul lor urmând să fie îndeplinit de instrumente digitale. Peste 1.500 de stații vor fi dotate cu panouri digitale de Primăria Municipiului București. (Mediafax)
Ministrul Finanțelor a declarat că aplicația electronică „Buget NG”, proiectată în 2021, va transforma procesul de elaborare a bugetului și va înlocui metodele tradiționale pe hârtie. (HotNews)
Ministerul Economiei anunță că a demarat testarea unei aplicații menite să identifice rapid cazurile din care statul poate colecta bani. Bazată pe inteligența artificială, aplicația va fi testată timp de o lună de ANAF și ar urma să scoată la lumină companiile care fac evaziune fiscală. (Evenimentul Zilei)
Comuna Bradu din Argeș vrea să se digitalizeze, prin dezvoltarea unei platforme Smart Digital City și implementarea de servicii cloud, senzori și inteligență artificială. (TechRider)
Poliția Republicii Moldova a anunțat implementarea unui nou sistem digital care va permite întocmirea proceselor-verbale în format electronic, direct în teren. (Radio Chișinău)
Directorul general al OpenAI, Sam Altman, afirmă că dificultățile întâmpinate în lansarea modelului GPT-5 presupun costuri majore și susține, totodată, că OpenAI va investi trilioane de dolari în dezvoltarea de centre de date. (Fortune)
Startup-ul american Perplexity AI a înaintat o ofertă nesolicitată de 34,5 miliarde de dolari pentru achiziţia browserului Chrome de la Google. Mișcarea vine în contextul în care Departamentul de Justiție al SUA a cerut vânzarea Chrome în urma procesului antitrust pierdut în 2024, când instanța a decis că Google a monopolizat ilegal piața căutărilor online. (Wall Street Journal)
Google dezvoltă un parteneriat cu startup-ul american Kairos Power pentru înființarea unei centrale electrice. Această centrală nucleară, denumită Hermes 2, va avea sediul în Oak Ridge, Tennessee, și are scopul de a asigura resursele necesare pentru funcționarea centrelor de date ale companiei. (Reuters)

Cum ar putea adoptarea responsabilă a soluțiilor de inteligență artificială să ajute la dezvoltarea economică a României și să construiască punți între educație, antreprenoriat și siguranță online și de ce alfabetizarea digitală este o necesitate de la vârste fragede? Explică Elisabeta Moraru, Country Director Google România și membră în boardul Edge Institute:
Mulțumim că ai citit până la capăt. Credem că schimbarea începe cu informarea - iar informarea cu încredere. Dacă vrei o Românie mai simplă, mai digitală și mai demnă de viitor, te așteptăm și în edițiile următoare. Iar dacă vrei să contribui și mai mult cu idei, sugestii sau feedback, ne poți trimite oricând un mail pe [email protected].
Dacă ai primit acest articol de la altcineva, te invităm să te abonezi gratuit la newsletterul Edge Institute.
*Sursă fotografie copertă - Fototeca Azopan