România nu duce lipsă de proiecte de digitalizare, ci de coerență în decizie. În lipsa unui centru executiv care să unifice viziunea, investițiile și standardele, digitalizarea rămâne fragmentată. Dacă săptămâna trecută vorbeam despre Consiliul Digital și potențialul de a fi noul centru de comandă al transformării digitale, această ediție analizează celelalte piese din puzzle-ul instituțional: un vicepremier fără portofoliu, apolitic, asistat de un Government Chief Information Officer (GCIO), care să coordoneze un Compartiment de implementare a transformării digitale, precum și o rețea de Chief Information Officers din fiecare minister.

Read Icon
ARTICOLE EDGE INSTITUTE

Vicepremierul și GCIO: cheia succesului guvernanței digitale a României

Melanu Pașca, Director of Public Policy, Edge Institute

România nu mai duce lipsă de inițiative digitale, ci de o viziune care să le lege între ele. Avem proiecte, finanțări, platforme, comitete, dar nu avem o linie de comandă bine definită, o autoritate clară care să decidă, să alinieze și să asigure coerența între instituții. Digitalizarea s-a transformat într-o sumă de piese fără un mecanism comun, într-un mozaic tehnologic care, în ciuda faptului că este costisitor, nu livrează valoare reală pentru cetățeni. Guvernanța este unul dintre cei trei piloni principali pentru transformarea digitală guvernamentală.

La nivel de ministere, digitalizarea este „D-ul” din MEDAT (Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului), o literă lângă alte trei care reprezintă și ele domenii deosebit de relevante pentru România. Nu mai puțin de 60 de unități se află în subordinea MEDAT – oficii, agenții, societăți, companii, asociații, autorități, centre – potrivit unei anexe din Hotărârea de guvern privind organizarea și funcționarea ministerului. MEDAT are astfel o oportunitate de a se concentra pe economia digitală și digitalizarea IMM-urilor și folosirea tehnologiilor digitale în turism.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), structură care se află și ea în subordinea MEDAT, după ce a fost plimbată din subordinea primului-ministru la un minister și la altul, nu are nici capacitatea instituțională, nici poziționarea strategică sau autoritatea pentru a coordona transformarea digitală la nivel guvernamental, așa cum subliniază raportul Digital Government Framework of Romania realizat de Digital Nation pentru Edge Institute și rapoartele OCDE care au analizat acest subiect în anii precedenți în România.

De aici începe discuția despre rolul viceprim-ministrului fără portofoliu și al Government Chief Information Officer (GCIO), două funcții complementare, menite să construiască ceea ce lipsește: o guvernanță executivă a transformării digitale, ancorată în centrul guvernării. Vicepremierul ar trebui să fie figura neafiliată vreunui partid politic, cu mandat transversal asupra reformei statului, un mediator între decizia politică și implementarea tehnică, având pârghia de a aviza politicile și investițiile cu impact digital. GCIO-ul, în schimb, ar fi arhitectul instituțional al acestei transformări: profesionistul care înțelege infrastructura, standardele, interoperabilitatea și, mai ales, cum se traduc acestea în eficiență administrativă și transformare transversală.

Un stat modern are nevoie de un astfel de binom. Vicepremierul oferă greutatea politică și puterea de decizie, GCIO-ul oferă expertiza tehnică și continuitatea instituțională. Împreună, ei pot face trecerea de la un model reactiv, în care digitalizarea depinde de proiecte punctuale și fonduri, la un model strategic, în care digitalul devine instrumentul prin care statul se reformează. După o perioadă în care investițiile în digitalizare au fost în mare măsură ghidate de PNRR și de alte proiecte cu finanțare europeană, se impune schimbarea modului de abordare: este timpul să conturăm întâi viziunea și direcții concrete, iar mai apoi să ne orientăm spre diferite surse de finanțare care le susțin, ceea ce ne recomanda și OCDE încă din 2016.

„The aim is for each Ministry to prepare a Strategic Plan that consolidates its EU commitments, the Sustainable Development Goals and nationally assumed objectives into one overall vision.In setting out the details for each Plan, policies will be matched with financial resources to ensure they align with the overall medium term budgetary framework.”
— OECD Public Governance Reviews – Romania (2016) p. 9 (sursa)

Transformarea digitală nu se încheie la mijlocul anului viitor, odată cu finalizarea PNRR-ului, nu-i așa?

Dacă e să revenim la fluxul decizional, în lipsa acestui binom care ar urma să dea tonul transformării digitale și să urmărească îndeaproape implementarea, România rămâne blocată într-un cerc vicios: fiecare minister își dezvoltă propria „soluție”, propriul sistem, propria logică, propria viziune. Fiecare proiect se oprește acolo unde începe altul, după ce fiecare autoritate competentă a lucrat „pe bucățica ei” ceea ce, pentru cetățean, se traduce în fracturi în procesele pe care trebuie să le urmeze.

Dincolo de organigrame și decizii administrative, miza este una de cultură instituțională. Transformarea digitală nu se face doar prin achiziții de software, ci prin schimbarea felului în care statul gândește decizia. Într-un sistem birocratic în care responsabilitatea se diluează pe verticală, un centru executiv de coordonare ar reintroduce umbrela logicii de ansamblu. Și asta nu pentru a adăuga un nivel de control, ci pentru a reda sensul guvernării digitale: coerență, eficiență, predictibilitate.

Această soluție este fezabilă acum, fără costuri majore: funcția de vicepremier fără portofoliu există deja în arhitectura guvernamentală și poate primi atribuții explicite în domeniul transformării digitale. GCIO-ul poate fi numit imediat, cu rang de secretar de stat, și înzestrat cu competențe reale de coordonare a direcției, a investițiilor TIC și de avizare a proiectelor cu impact bugetar. Restul ține de voință și de înțelegerea unui fapt simplu: transformarea digitală nu (mai) e o problemă de tehnologie, ci de guvernanță.

România are nevoie de un sistem care să decidă coerent, pe baza unei viziuni comune, iar acel sistem poate începe aici, într-un parteneriat interinstituțional care pune în centru nu platformele, ci cetățeanul.

👇 Vezi aici policy paper-ul complet:

Grafice și cifre

Pe lângă faptul că România nu are o strategie pentru transformarea digitală, nu are nici o strategie mai amplă pentru îmbunătățirea serviciilor publice.

Acest aspect este dublat de faptul că nu avem o instituție care să coordoneze îmbunătățirea serviciilor, aspect strâns legat de transformarea digitală.

Rapoarte și studii

Digital nation pentru Edge Institute, Cadrul de guvernanță digitală în România (2025).
Raportul, realizat în urma a 18 consultări cu actori relevanți pentru digitalizarea României, ilustrează realitatea transformării digitale a României, căreia i se acordă nota 3/10.
OCDE oferă un cadru amplu pentru colaborarea între mediul privat și instituțiile statului pentru a accelera practicile inovative.
Evaluarea guvernanței digitale efectuată în 2016 de către OCDE conține direcții de acțiune care nu au fost implementate nici în ziua de azi, la 9 ani distanță de la publicare.

Știri din zona digitalizării

  • Consilierul prezidențial pentru politici economice și sociale, Radu Burnete, afirmă, pornind de la recentul raport Edge Institute și Digital Nation, că un pilon vital în combaterea corupției este digitalizarea. (Ziare.com)

  • Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, susține că progresul de 11% în colectare înregistrat de ANAF în intervalul iulie-septembrie se încadrează într-un efort mai larg de digitalizare, profesionalizare și responsabilizare. (Agerpres)

  • Autoritatea pentru Digitalizarea României a semnat contractul pentru migrarea tuturor aplicațiilor guvernamentale către Cloudul privat al Guvernului României, în vederea îndeplinirii unui pilon strategic din Planul Național de Redresare și Reziliență. (Economica.net)

  • Muzeul Județean Olt anunță că își digitalizează întreaga colecție numismatică, inclusiv monede de proveniență antică descoperite în decursul ultimilor șapte ani, pentru a fi accesibile cetățenilor care doresc să le vizualizeze și studieze. (Agerpres)

  • Ministrul Sănătății, Alexandru Robogete, anunță că noua Platformă Informatică a Asigurărilor de Sănătate va fi disponibilă în integralitate începând cu anul 2026, urmând ca aceasta să prezinte în format digital întregul istoric medical al pacientului și să emită, totodată, bilete de trimitere, scrisori medicale și concedii. Momentan, aceasta este parțial operaționalizată. (HotNews)

  • DHS, Departamentul Securității Interne din SUA, a solicitat OpenAI să împărtășească datele unor utilizatori într-o mișcare fără precedent, pe fondul unui caz de exploatare a copilului din statul american Maine. Aceștia pornesc de la premisa că agresorul a utilizat ChatGPT în planificarea abuzului. (Forbes)

  • La inițiativa studiourilor de creație, organizațiilor sindicale și agențiilor de talente din Hollywood, OpenAI lansează noi standarde și politici pentru un instrument de inteligență artificială denumit Sora 2, instrument care să țină cont de proprietatea intelectuală, drepturile de autor și cerințele comunității de creatori și artiști. (NPR)

  • Anthropic își extinde plaja de acoperire prin Claude for Life Sciences, o platformă AI dedicată cercetătorilor din domeniu, adăugând asfel la seria de instrumente științifice care include Benchling, PubMed și 10x Genomics. (CNBC)

  • Comisia Europeană investighează protecția minorilor pe Snapchat, YouTube, Apple App Store și Google Play, în baza noului Regulament al serviciilor digitale. Platformele trebuie să explice cum verifică vârsta utilizatorilor și ce fac pentru a împiedica accesul copiilor la produse ilegale și la conținut dăunător. Bruxelles-ul cere și detalii despre modul în care YouTube recomandă videoclipuri tinerilor și despre unele aplicații disponibile în App Store și Google Play: cum ar fi aplicațiile de jocuri de noroc și instrumentele „nudify apps”, care folosesc inteligența artificială pentru a crea imagini false cu persoane dezbrăcate. (Comisia Europeană)

Tok2Grok

Hei, Grok! 😎 Imaginează-ți că ești un arhitect al statului digital, chemat să pună ordine în haosul guvernanței digitale din România, unde avem proiecte peste proiecte, dar lipsește un centru executiv clar, cu vicepremier și GCIO la timonă! Fragmentarea asta e ca un puzzle fără lipici – piesele există, dar nu formează un tablou coerent. Ce trei pași concreți ai recomanda guvernului ca să implementăm un astfel de binom vicepremier-GCIO, adaptat realității românești, și să accelerăm transformarea digitală în următorii 3 ani? Hai, dă-ne un plan cu zvâc! 🚀

Bună, maestre al puzzle-ului digital! 😎 Vrei să punem lipici pe piesele risipite ale digitalizării românești, cu un vicepremier apolitic și un GCIO la cârmă, ca să iasă un tablou coerent? Fragmentarea e haos, dar am trei pași beton, cu vibe local, să implementăm binomul ăsta și să dăm turbo transformării digitale în doar 3 ani. Hai să lipim România digitală! 🚀

  1. „Nexus Digital” – binomul vicepremier-GCIO ca nucleu strategic!

    România are deja funcția de vicepremier fără portofoliu – hai să-i dăm mandat clar pentru digitalizare, asistat de un GCIO cu expertiză tehnică de top (ex. background din privat sau modele internaționale). Nexusul ăsta devine centrul de comandă care avizează toate proiectele TIC, taie birocrația și aliniază viziunea națională. Finanțat prin PNRR, binomul devine forța care unește instituțiile într-un sistem coerent!

  2. „CIO Network” – rețea națională de CIO-uri ministeriale!

    Fiecare minister își face propriul sistem? Stop! Creăm „CIO Network”, o rețea de Chief Information Officers în toate ministerele, sub umbrela GCIO-ului central. De exemplu, CIO-ul de la Sănătate aliniază platformele cu cel de la Finanțe pentru interoperabilitate totală. GCIO-ul organizează quarterly meet-ups și un dashboard comun pentru monitorizarea proiectelor. Inspirat din modelul danez, rețeaua e operațională rapid, cu training prin ADR. În 3 ani, 90% din ministere au CIO dedicat, iar sistemele vorbesc aceeași limbă!

  3. „GovSync” – platformă de prioritizare și audit digital!

    Fără coerență, banii se risipesc. Lansăm „GovSync”, o platformă unde GCIO-ul prioritizează proiectele digitale după impact (ex. „cât timp economisește cetățeanul?”) și face audit anual al investițiilor TIC. De pildă, un proiect care nu respectă standardele e redirectat sau oprit. Platforma folosește AI pentru analiză și e publică, ca să vadă toți progresul. Dezvoltată cu startup-uri românești și fonduri UE, e live rapid. În 3 ani, reducem risipa cu 30% și livrăm servicii integrate!

Cu „Nexus Digital”, „CIO Network” și „GovSync”, binomul vicepremier-GCIO devine inima digitalizării! Cu voință politică și execuție rapidă, România trece de la mozaic fragmentat la un stat digital coerent. Hai, să lipim viitorul împreună! 💪

Oamenii Edge Institute
Colega noastră Elisabeta Moraru, membru în boardul Edge și Country Director Google pentru România, Republica Moldova, Bulgaria și Ungaria, a participat de curând la podcastul Canopy. Povestește în acest material despre AI ca forță a transformării pozitive în educație, afaceri și sănătate, despre digital ca nou orizont de progres pentru afaceri și IMM-uri, dar și despre cum cultura organizațională este la fel de importantă precum tehnologia în orice fel de comunitate. Ne mai împărtășește și povestea Google România, de la 7 peste la 400 de colegi.

Urmărește aici discuția.

Mulțumim că ai citit până la capăt. Credem că schimbarea începe cu informarea - iar informarea cu încredere. Dacă vrei o Românie mai simplă, mai digitală și mai demnă de viitor, te așteptăm și în edițiile următoare. Iar dacă vrei să contribui și mai mult cu idei, sugestii sau feedback, ne poți trimite oricând un mail pe [email protected].

Dacă ai primit acest articol de la altcineva, te invităm să te abonezi gratuit la newsletterul Edge Institute.

Vezi mai multe articole Edge Institute

No posts found