Care este principala problemă strategică în guvernanța digitală a României? Cum ar arăta un model de guvernanță fezabil la nivel central, cu roluri, mandate și mecanisme de coordonare care pot fi implementate realist în următorii doi ani? Cum ar trebui reconfigurată conducerea politică și cea strategică în cadrul noului model și ce reforme sunt necesare pentru a accelera transformarea digitală? În această ediție lansăm raportul „Digital Governance Framework for Romania”, comandat de Edge Institute și realizat de Digital Nation, un grup de experți și lideri ai demersurilor de transformare digitală din Estonia.

Read Icon Articole Edge Institute

Organigrama digitalizării: primul salt spre România viitorului

Robert Berza, Director Executiv Edge Institute

În ultimul deceniu, „digitalizare” a fost unul dintre cuvintele cel mai des folosite în discursurile politice și programele de guvernare. Sună bine, inspiră modernitate, pare să rezolve destule probleme.

Mai mult, dacă citești documentele oficiale, România pare o țară aflată pe drumul cel bun. Avem internet rapid, avem legislație modernă, avem chiar și proiecte punctuale de identitate digitală și semnătură electronică. Pe hârtie, arată bine. Dar realitatea pe care o trăiește cetățeanul sau antreprenorul se învârte încă în jurul unui ghișeu, nu al unui smartphone: sisteme care nu comunică între ele, aplicații greu de folosit, servicii publice care îți mănâncă timp, nervi și bani.

De ce organigrama?

Unul dintre motivele clare pentru care există acest decalaj? Lipsește ceva esențial: o organigramă clară a digitalizării, mecanismul de guvernanță care transformă promisiunile în servicii reale, integrate și accesibile.

„Un guvern matur digital are nevoie de un leadership clar și legitim, cu mandat și viziune strategică pentru o transformare la nivel de sistem, precum și de coerență la nivelul întregului guvern și integrarea deciziilor și activităților în interiorul și între organizațiile sectorului public, asigurându-se în același timp că relațiile cu cetățenii și mediul de afaceri sunt cultivate prin colaborări centrate pe politici publice și servicii pentru creșterea productivității economice și îmbunătățirea bunăstării sociale. Din acest motiv, este necesară instituirea unor aranjamente și mecanisme de guvernanță care să asigure o conducere și o coordonare solide și care să favorizeze decizii bazate pe logică de sistem, nu pe silozuri. Doar astfel guvernele pot conduce adecvat transformarea digitală a sectorului public și pot garanta continuitatea necesară pentru rezultate sustenabile pe termen lung.*”

Transformarea digitală nu este un exercițiu de tehnologie, ci unul de organizare și guvernanță. O organigramă bine gândită înseamnă roluri și responsabilități clare, linii de comandă scurte și capacitatea de a livra. Fără ea, digitalizarea rămâne fragmentată. Cu ea, România poate defini o viziune, construi o echipă și o strategie coerentă, în care fiecare instituție știe ce are de făcut, iar cetățenii încep să vadă schimbarea.

Lecțiile trecutului

OECD avertiza încă din 2016 că România suferă de lipsă de coordonare, fragmentare și de o cultură slabă a „efortului comun”. Recomandările lor – un rol decisiv de CIO guvernamental, dezvoltarea unor politici coerente și servicii centrate pe cetățean și companie – sunt la fel de valabile astăzi când vorbim, la fel ca în urmă cu aproape un deceniu, tot despre nevoia unui salt. Diferența este că în 2025 nu mai avem luxul de a amâna.

  • Guvernanță și coordonare. Instituirea funcției de Government Chief Information Officer (GCIO) este un pas important în direcția corectă, dar adevăratele provocări abia acum încep. Implicarea actorilor relevanți, instituirea proceselor și mecanismelor de politici publice care să asigure coordonarea, precum și monitorizarea implementării și a impactului strategiei adoptate sunt doar câteva dintre priorități.
  • Gândire de sistem și o cultură a eforturilor comune. Pentru a depăși fragmentarea existentă în mai multe sectoare ale administrației publice din România, o cultură a gândirii de sistem susținută de eforturi comune ar trebui să fie răspândită mai larg, bazată pe vectori naționali cheie (de ex. eID, cadre de interoperabilitate, strategia de cloud guvernamental). România se confruntă astăzi cu provocarea României de a dezvolta politici mai articulate, coerente și sustenabile pentru creșterea Guvernanței Digitale, aplicabile la niveluri și sectoare diferite ale guvernului.
  • Abordări centrate pe cetățeni și companii. Există un loc semnificativ de îmbunătățire în domeniul de livrare a serviciilor digitale. România trebuie să-și dezvolte platformele într-un mod integrat, umanizând și îmbunătățind experiența cetățenilor și a companiilor în interacțiunile digitale cu administrația. Livrarea digitală integrată a serviciilor (de ex. ghișee unice multi-platformă, abordări axate pe evenimentele de viață, ghiduri de folosire accesibilă) nu aduce beneficii doar cetățenilor și companiilor, ci funcționează și ca obiectiv mobilizator care stimulează cooperarea interdisciplinară în sectorul public.
  • Având în vedere eforturile deja în curs, România ar trebui să continue să trateze guvernarea digitală ca pe o prioritate integrată în angajamentul național de modernizare a administrației publice și ca pe un element-cheie al strategiei de dezvoltare a țării. Valorificând pe deplin rețelele internaționale din care face parte, România are o oportunitate unică de a face un salt înainte, învățând din experiențele de succes ale altor state și din lecțiile învățate de acestea.*

Tot OECD, la final de 2023, sublinia importanța aceleiași fundații solide, care depinde de o guvernanță coerentă și cu autoritate și legitimitate recunoscute de actorii politici, dublată de o strategie a transformării digitale si echipe dedicate acestui obiectiv. Credem că nu e nevoie de traducere pentru citatul de mai jos sau de argumente suplimentare pentru importanța organigramei digitalizării.

„În primul rând, România trebuie să întărească în continuare guvernanța guvernării digitale. Instituția care ar trebui să conducă transformarea digitală a administrației nu este încă poziționată strategic pentru a beneficia de sprijinul politic și legitimitatea necesare în întregul sector public. În plus, este nevoie de elaborarea și implementarea unei strategii dedicate de guvernare digitală, pentru a facilita tranziția de succes de la e-guvernare la guvernare digitală. Totodată, instituțiile publice au nevoie de capabilități și resurse — atât talent, cât și instrumente — pentru a adera la și implementa în mod eficient obiectivele politicilor de guvernare digitală.*”
Digital Government Review of Romania, OECD Digital Government Studies (2023)

De ce Edge Institute și Digital Nation din Estonia?

Pentru că România are nevoie de mai mult decât rapoarte și promisiuni. Are nevoie de un model care funcționează, testat în țări care au trecut deja prin această transformare. Estonia, unul dintre liderii europeni ai serviciilor publice digitale, a arătat că succesul nu vine din proiecte izolate, ci dintr-o structură clară și un mecanism de guvernanță coerent.

În urmă cu mai bine de trei luni, Edge Institute, alături de alte organizații, a lansat un apel public pentru transformarea digitală a României, cu accent pe guvernanță și pe nevoia unei organigrame coerente. Aceeași direcție era subliniată încă din rapoartele OECD din 2016 sau 2023, iar în timp, tot mai mulți actori din societate au ajuns la aceeași concluzie: fără o arhitectură clară de guvernanță, digitalizarea rămâne blocată în promisiuni. Cu toate acestea, subiectul nu a intrat încă pe agenda publică a Executivului sau a Administrației Prezidențiale.

De aceea, am ales colaborarea cu Digital Nation – echipă care include și fostul CIO al Estoniei și care are experiență in proiecte similare pe 4 continente – pentru a formula o propunere concretă, adaptată României: un Vicepremier responsabil de digitalizare, un CIO guvernamental apolitic și profesionist, un Consiliu Digital cu putere reală de decizie și repoziționarea ADR ca reursă cheie de execuție a strategiei si planului de acțiune setat de CIO . O astfel de soluție poate transforma dezbaterile și promisiunile într-un pas real spre acțiune.

De ce acum?

Pentru că România are o șansă unică de a recupera decalajul. Suntem pe ultimul loc în Europa în Digital Decade la servicii publice, dar tocmai asta înseamnă că progresul vizibil poate veni rapid, dacă există voință și coerență. Cetățenii și antreprenorii nu cer minuni, cer servicii simple, funcționale, care să le facă viața mai ușoară. Și aceste servicii pot fi livrate în câțiva ani, dacă punem la lucru o organigramă corectă și o echipă care chiar are mandat să livreze.

Nu e doar o dorință a unui think tank sau a câtorva actori răzleți din administrație. Sondajul realizat de Edge Institute împreună cu Ipsos România arată că 70% dintre români văd digitalizarea ca un lucru bun (în creștere de la 63% anul trecut), iar doar 9% cred contrariul. Cetățenii cer accelerarea procesului, mai ales în domenii precum simplificarea birocrației, în educație sau sănătate. Optimismul social este în creștere, iar presiunea pentru rezultate concrete e tot mai puternică.

Primul salt spre România viitorului

România nu pornește de la zero. Avem infrastructură, avem legislație, avem proiecte punctuale, avem un mediu privat matur cu campioni în tehnologie și un capital uman invidiat de vecinii din regiune. Dar fără o organigramă clară, toate acestea rămân insule nelegate între ele.

În următorii 5-10 ani putem face un salt uriaș, de la coada Europei la media continentală, dacă trecem mai repede, mai concret și mai coerent de la vorbe la acțiune. De la promisiuni la execuție, de la proiecte izolate la o strategie comună, de la fragmentare la o administrație care lucrează în primul rând pentru cetățeni și antreprenori.

Timpul nu mai este de fapt o opțiune. Vorbim de o urgență si cetățenii își doresc concret o accelerare în acest domeniu. Nimeni nu credem că vrea peste 10 ani să citeze din raportul Digital Nation și să sublinieze că și atunci concluziile cheie sunt la fel de relevante.

Organigrama digitalizării nu este un detaliu tehnic, ci cheia prin care România poate trece de la locul codaș la o poziție respectabilă în Europa.

Nu mai e vorba de dacă. E vorba de cât de repede și cât de bine reușim să livrăm.

Despre raport și metodologie

Comandat de Edge Institute și realizat de Digital Nation, raportul diagnostichează starea actuală a guvernanței digitale din România și propune un model fezabil la nivel central, cu roluri, mandate și mecanisme de coordonare care pot fi implementate realist în 12–24 de luni. Ținta este un plan aplicabil pe doi ani care să crească coerența, leadershipul și capacitatea de execuție, ancorat în ceea ce este posibil politic și administrativ astăzi.

Metodologia a combinat două cadre proprii dezvoltate de Digital Nation: (1) Digital Governance Future-Readiness Framework — o evaluare pe 12 piloni (ex. viziune și strategie, cadru legal, acces la servicii), bazată pe cercetări aprofundate (rapoarte naționale și internaționale, cadre legislative și instituționale, strategii și programe ca PNRR și Digital Decade, indicatori statistici, recomandări UE/OECD) și interviuri în teren cu 19 organizații-cheie din ministere, agenții, mediul privat și societatea civilă; și (2) Digital Governance Maturity Model — care a identificat 14 pârghii critice ale guvernanței, dintre care au fost analizate în profunzime 8, folosind rezultatele cercetării și un atelier de co-creare cu Edge Institute.

Concluziile au fundamentat o schemă de coordonare pe trei niveluri și acțiuni concrete pe termen scurt pentru actorii-cheie.

*Traducerile citatelor din limba engleză în limba română aparțin Edge Institute.

Rapoarte și studii

Acest ghid prezintă cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică privind guvernanța guvernării digitale, dezvoltat pe baza experiențelor țărilor membre și partenere. Ghidul identifică aspectele care trebuie abordate în conceperea unor cadre de guvernanță publică pentru guvernarea digitală (inclusiv factori contextuali, modele instituționale și pârghii de politică publică) și oferă un instrumentar ușor de folosit pentru factorii de decizie care vor să îmbunătățească maturitatea de guvernare digitală a administrațiilor lor.
Raportul analizează impactul global al tehnologiei guvernamentale, identificând o oportunitate de 9,8 trilioane de dolari la nivel global până în 2034, bazată pe creșterea eficienței, sporirea transparenței și obținerea de câștiguri în sustenabilitate. Documentul prezintă și o analiză a inițiativelor și transformărilor GovTech în acțiune prin studii de caz detaliate din șapte țări, printre care Azerbaijan, Brazilia, Germania, Malaezia, Rwanda și Ucraina.
Pornind de la introducerea conceptului GovTech drept catalizator al tranziției spre un guvern eficient și transparent, centrat pe cetățean, raportul detaliază cele patru domenii cheie ale agendei GovTech: sprijinirea sistemelor guvernamentale de bază, îmbunătățirea livrării de servicii publice accesibile universal, integrarea implicării cetățenilor și consolidarea factorilor de abilitare, precum competențele digitale și cadrul legal.
Raportul evaluează stadiul dezvoltării guvernanței digitale în cele 193 de state membre ONU și performanța serviciilor online la nivel național și local, incluzând o analiză a rolului inteligenței artificiale în administrația publică. Deși există o tendință semnificativă de creștere la nivel global a dezvoltării e-guvernării, măsurată prin Indicele de Dezvoltare a E-Guvernării (EGDI), decalajele digitale persistă, în special în Africa și în țările cel mai puțin dezvoltate.

Știri din zona digitalizării

  • România a avut la dispoziție peste 1 miliard de euro prin componenta Transformare Digitală, inclusiv 100 de milioane de euro pentru aparatură și software destinate primăriilor, dar digitalizarea reală nu se vede la ghișee. Din cauza birocrației și a implementării defectuoase a PNRR, zeci de sate și comune din România riscă blocaje și chiar pierderea utilităților. (Pro TV)

  • Plenul Senatului a adoptat Legea Majoratului Digital, conform căreia copiii sub 16 ani vor putea accesa platforme online şi crea conturi doar cu acordul expres al părinţilor. Aceștia vor avea dreptul de a suspenda sau restricţiona conturile copiilor şi de a cere eliminarea conţinutului dăunător, iar furnizorii de servicii digitale ar fi obligați să implementeze filtre de vârstă, să eticheteze conţinutul pe categorii, să protejeze datele minorilor şi să interzică publicitatea personalizată adresată lor. Legea, care merge mai departe la Camera Deputaților, a fost criticată pentru măsurile excesive, riscul de a limita autonomia tinerilor și caracterul intruziv al mecanismului tehnic de implementare. (Digi24, TechRider)

  • Președintele Nicușor Dan a declarat că există un produs informatic românesc cu care ANAF-ul lucrează pentru combaterea evaziunii fiscale şi care a permis să se detecteze firme fantomă care ajută la decontarea unui TVA care nu există. Președintele plănuiește să comunice public, împreună cu ministrul de Finanţe, despre stadiul procesului de digitalizare privind combaterea acestui fenomen. (News.ro)

  • Comisia Europeană a anunțat un plan de 1 miliard de euro pentru a stimula utilizarea AI în industrii-cheie și în sectorul public, pe fondul unui demers de reducere a dependenței UE de tehnologiile Chinei și ale Statelor Unite. În paralel cu strategia Apply AI, UE urmărește să se poziționeze și în avangarda cercetării și inovării științifice bazate pe inteligența artificială, prin strategia „AI in Science”. (Reuters, Comisia Europeană)

  • Comisia Europeană așteaptă sugestiile firmelor și ale antreprenorilor din România pentru simplificarea legislației digitale (privind datele, inteligența artificială și securitatea cibernetică), cu scopul de a reduce povara administrativă, mai ales pentru IMM-uri, și a pregăti viitorul pachet legislativ „Digital Omnibus”. Antreprenorii români interesați pot transmite aceste propuneri până pe 12 octombrie. (Adevărul)

  • UE a încheiat consultarea publică pentru revizuirea Digital Markets Act (DMA), cadrul care reglementează platformele „gatekeeper” precum Apple, Google, Meta, Amazon, Microsoft și TikTok. Comisia pregătește acum o evaluare completă a aplicării: ce funcționează, ce nu și ce ar necesita ajustări, iar aspectele concrete care se vor schimba pentru utilizatori includ modul de căutare și instalare a aplicațiilor, afișarea rezultatelor și colectarea datelor. (Politico)

  • Noul generator video Sora 2, lansat de OpenAI, a fost invadat rapid de clipuri violente, rasiste și cu personaje protejate de drepturi de autor. Experții în dezinformare avertizează că scenele hiperrealiste ar putea fi folosite pentru fraudă, hărțuire și intimidare, dovedind că „barierele de protecție nu sunt reale”. (The Guardian)

Tok2Grok

Salut, Grok! Raportul „Digital Governance Framework for Romania” propune o guvernanță digitală centralizată, cu roluri clare și un plan pe doi ani, care să unească eforturile pentru o Românie digitală. Dar cum știm că funcționează cu adevărat pentru cetățeni, de la orașe mari la sate îndepărtate? Dă-ne o soluție beton, adaptată realității românești, ca să măsurăm succesul acestui model și să ne asigurăm că răspunde nevoilor oamenilor! 🚀

Bună, campion al digitalizării! 😎 Vrei să măsori dacă guvernanța digitală a României livrează cu adevărat pentru cetățeni, de la București la cel mai izolat sat? Soluția e un „Tablou de Bord al Impactului Digital” – un sistem simplu, transparent, care arată progresul în timp real și pune nevoile oamenilor în centru.

Cum funcționează? Creează o platformă publică, integrată în gov.ro, care afișează indicatori clari, actualizați lunar:

  • Timp economisit: câte ore salvează cetățenii folosind servicii digitale (ex. certificate online vs. drumuri la ghișeu).

  • Adopție regională: procentul de utilizatori digitali pe județ, ca să vezi unde e nevoie de mai mult sprijin (ex. 20% în Vaslui vs. 60% în Cluj).

  • Satisfacție cetățenească: un scor din feedback-ul dat prin aplicație (gen „Cât de ușor a fost să plătești taxele online?”).

Platforma folosește AI pentru a agrega date din interacțiunile digitale și sondaje rapide, inspirată din modelul „Smart Dubai Dashboard”, care a crescut încrederea cetățenilor cu 30%. Finanțată prin PNRR și dezvoltată cu startup-uri locale, poate fi lansată în 12 luni ca pilot în 5 județe (ex. Iași, Brașov, Dolj, Bihor, Tulcea). Ținta? Creșterea adopției serviciilor digitale cu 25% și reducerea timpului petrecut pe birocrație cu 40% în doi ani.

Asta face succesul vizibil: nu doar rapoarte, ci cifre care arată că digitalizarea ușurează viața reală a românilor, oriunde s-ar afla. Hai, România, să măsurăm ce contează! 💪

Oamenii Edge Institute
Ce efecte concrete are faptul că atenția în online a devenit principala marfă tranzacționabilă? În această ediție ApropoTV, Dragoș Stanca, fondator Upgrade 100 și membru în boardul Edge Institute, discută cu Andi Moisescu și reporterul Alex Dima despre accelerarea manipulării în mediul digital și ce am putea câștiga la nivel de societate în următorii 10 ani dacă vom combate dezinformarea prin educație media, asumarea responsabilității personale și folosirea AI pentru fact-checking.

Urmărește aici întreaga discuție.

Mulțumim că ai citit până la capăt. Credem că schimbarea începe cu informarea - iar informarea cu încredere. Dacă vrei o Românie mai simplă, mai digitală și mai demnă de viitor, te așteptăm și în edițiile următoare. Iar dacă vrei să contribui și mai mult cu idei, sugestii sau feedback, ne poți trimite oricând un mail pe [email protected].

Dacă ai primit acest articol de la altcineva, te invităm să te abonezi gratuit la newsletterul Edge Institute.

Vezi mai multe articole Edge Institute

No posts found